نمایش نتایج: از 1 به 2 از 2
  1. #1
    معاون تالار
    تاریخ عضویت
    Jul 2010
    جنسیت
    مونث
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    18,434
    تشکر
    1,397
    تشکر شده 1,744 بار در 1,062 ارسال
    نوشته های وبلاگ
    19

    "چنار عباسعلی"

    [align=CENTER][size=xx-large]"چنار عباسعلی"[/size]




    [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ][/align]



    [align=JUSTIFY][size=medium]آورده اند که حرم سرای عریض و طویل" ناصرالدّین شاه" هر روز شاهد دعوا و رقابت های پنهان و آشکار بود، روزی کنیز یکی از بانوان حرم، مرتکب خلافی می شود و از آن رو که می دانست بانو عصبانی خواهد شد و تنبیهش می کند، تا قبل از آنکه خبر به او رسد خود را به" ری" رسانده و در" عبدالعظیم" بست می نشیند، خبر بست نشینی کنیزک که به شاه می رسد از بانوی حرم می خواهد، گناه کنیز را ببخشد؛ البته این بست نشینی و خروج کنیز از حرم، شاه را به فکر می برد که چاره ای کند تا اهل حرم به هنگام حوادثی این چنین پا به خارج حرم نگذارند و در همان اندرونی، امکان بست نشینی برایشان فراهم باشد!
    فکر بکری به ذهن شاه رسید، بانوئی گیس سپید از اهل حرم را دستور داد تا به دروغ این خبر منتشر کند که خواب نما شده و به او خبر داده اند که در پای چنار کهن سال" گشن شاخ" در توی محوطه اندرونی امامزاده ای به نام" عباسعلی" مدفون است

    این خبر که در حرم پیچید،همه خوشحال از اینکه امامزاده ای در اندرون دارند از شاه خواستند که دور چنار را نرده کشد و علم و کُتل آویز کند
    شاه دستور داد اطراف چنار نرده کشیدند و اینگونه شد که آنجا را "چنار عباسعلی" نام گذاشتند، هر که حاجتی داشت و مبتلا به گرفتاری می شد رو به امامزاده ی تازه کشف شده می آورد و دخیل می بست
    زن های شوهر مُرده، کنیزکان کُتک خورده، یتیمان درد کشیده، مقروضان گرفتار شده، راه ماندگان دست خالی مانده، عاشقان به وصال نرسیده، خلاصه هر مصیبت کشیده ای رو به سوی چنار عباسعلی آورد و کم کم پاتوق هر چه بدبخت و بیچاره و درمانده ای شد!
    "ناصرالدین شاه" هر چند این حیله به خرج داد تا گرفتاران اهل حرم برای بست نشینی ناچار به خروج از حرم نشوند اما به مرور این امامزاده صاحب شجره نامه و زیارتنامه و برو و بیائی شد تا در پناه این قداست ساختگی، آنچه که مردم از ظلم و بی عدالتی شاه سراغ داشتند را فراموش کنند

    علم ها و کُتل های برافراشته و پارچه های تکّه تکّه شده و گره خورده بر شاخه های چنار قداست یافته و دیگ های آش و پلو نذری در پای چنار و دعاها و وردهای ساخته شده نیز کم کم مردم را مشغول به آنجا کرد،
    چنار عباسعلی به عنوان نمادی از "قداست های ساختگی" بی شک ریشه هائی عمیق در جهل و نادانی توده مردم، وهمچنان قابل رویش دارد .
    [/size]
    [/align]

  2. #2
    ثبت نام شده
    تاریخ عضویت
    Jul 2018
    جنسیت
    مذکر
    نوشته ها
    2
    تشکر
    0
    تشکر شده 0 بار در 0 ارسال
    مطب خوبی بود ممنون.
    [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ] - [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ] - [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ] -[فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ] - [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ]- [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ]- [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ] - [فقط کاربران عضو شده میتوانند لینک ها را مشاهده کنند... ]

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •